När du flyttar in

När du blir hyresgäst hos Tibrobyggen är det några praktiska saker som du behöver ordna eller tänka på. Här listar vi de viktigaste – från A till Ö.

Abonnemang

Kom ihåg att flytta dina telefon- och internetabonnemang till rätt adress.

Adressändring

Glöm inte att ändra din adress. Det gör du enklast på adressandring.se.

Besiktningsprotokoll

Innan du flyttar in har lägenhetens skick besiktigats. Som ny hyresgäst får du en kopia av besiktningsprotokollet. Hör genast av dig till oss på Tibrobyggen om du upptäcker skador som inte finns med i protokollet. Vi behöver dina synpunkter senast åtta vardagar efter att ditt kontrakt skrevs.

Elabonnemang

När du har skrivit hyreskontrakt med oss kontaktar vi elnätsägaren Tibro energi. Vi meddelar dem vilken lägenhet du flyttar in i och när du flyttar. Om du vill avtala om priset på din elförbrukning måste du dock själv kontakta ditt elbolag.
Observera att Skattegården, Snickarhöjden och Örnen har så kallad individuell mätning och distribution (IMD). Det innebär att din hushållsel läses av individuellt och att du inte behöver något eget elabonnemang. I Allégården ingår hushållselen i hyran.

Hemförsäkring

Som hyresgäst hos Tibrobyggen bör du teckna en hemförsäkring. Du väljer själv vilket försäkringsbolag du vill anlita. Hemförsäkringen skyddar dig mot kostnader som kan uppstå vid eventuell olycka eller inbrott. Det är viktigt att försäkringen gäller redan från dag ett i ditt nya hem. Ta därför kontakt med ditt försäkringsbolag i god tid före inflyttningen.

Hyreskontrakt

När vi kommit överens om att du ska hyra en lägenhet hos Tibrobyggen skriver vi kontrakt. Det gör vi tillsammans på Tibrobyggens kontor. Den som skriver under hyresavtalet ansvarar för att hyran betalas och för eventuella skador som uppstår i lägenheten under avtalstiden. Tänk på att ditt hyreskontrakt är en värdehandling som du ska vara rädd om. Lämna aldrig ut originalet – ta en kopia!

Hyresinbetalning

Hyran betalas i förskott, senast sista vardagen före varje månad. Var vänlig använd vår förtryckta inbetalningsavi när du betalar.

Med autogiro dras hyran automatiskt från ditt konto varje månad. Teckna autogiro genom att fylla i vår autogiroblankett och lämna in till Tibrobyggens kontor. Kontakta Riksbyggens kundtjänst på telefon 0771–860 860 så skickar de en autogiroblankett.

Lägenhetsnummer

Alla våra lägenheter har två olika nummer: Ett som vi på Tibrobyggen använder och ett som finns i Boverkets register. Lär dig gärna båda två! I kontakten med Tibrobyggen behöver du förstås veta ”vårt” nummer. Det hittar du på din dörr. Om du exempelvis behöver kalla på räddningstjänst är det bra att också kunna Boverkets fyrsiffriga nummer. Det hittar du på din hyresavi.

Nycklar

Nycklarna till din lägenhet hämtar du på Tibrobyggens kontor, tidigast klockan 13.00 den dag som avtalet börjar gälla. Om detta är en lördag, söndag eller helgdag får du hämta nyckeln den första vardagen efter helgen – även då tidigast klockan 13.00 För att kunna hämta ut nycklarna måste du ha betalat första hyran. Ta därför med kvitto på inbetalningen. Du måste också kunna visa legitimation. Ibland ingår även andra nycklar, exempelvis till postfack, förråd och/eller tvättstuga. Om du behöver extra nycklar till lägenheten måste du beställa det på kontoret.

Städbesiktning

När du flyttar in i din lägenhet är den städbesiktigad om du inte har kommit överens om något annat med den utflyttande hyresgästen. Om du inte är nöjd med städningen måste du kontakta kontoret inom 24 timmar.

Tillträde

Du har tillträde till din nya lägenhet från och med klockan 13.00 första vardagen i den månad som avtalet börjar gälla. För mer information se punkten Nycklar.

 

 

Uppdaterad senast 2 maj, 2019.

Tibrobyggen AB Centrumgatan 11
543 30 Tibro

0504-142 30
info@tibrobyggen.se